Warzywa i owoce wraz z aktywnością fizyczną znajdują się u podstawy aktualnej piramidy zdrowego żywienia. Wszystkie ich rodzaje są świetnym źródłem składników mineralnych i witamin.

Chlorofil to pigment odpowiadający za zielony kolor roślin. Jego pozytywny wpływ na organizm to jeden z powodów, dla którego warto jeść warzywa. Szczególnie powinny włączyć do swojej diety osoby, które zmagają się z przykrym problemem nieświeżego oddechu. Chlorofil zawarty m.in. w szpinaku i natce pietruszki pomaga zwalczać bakterie odpowiadające za nieprzyjemny zapach. Jakie cenne składniki znajdziemy jeszcze w zielonych warzywach?

Właściwości zdrowotne zielonych warzyw

Zielone warzywa są naturalnym źródłem witamin z grupy B. Znajduje się w nich również:

  • witamina K – im więcej zielonych części roślin, tym więcej witaminy K. Najwięcej znaleźć jej można w szpinaku, jarmużu i sałacie. Ten cenny składnik odpowiada m.in. za prawidłową krzepliwość krwi. Ma też właściwości antybakteryjne i przeciwbólowe;
  • witamina C – wzmacnia odporność organizmu. Zdrowe koktajle z zielonych warzyw w czasie przeziębienia to z pewnością dobry pomysł! Witamina C jest przeciwutleniaczem, a więc niszczy wolne rodniki.

Zielone warzywa są też skarbnicą składników mineralnych takich jak:

  • magnez – kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania tkanki mięśniowej, zapobiegający nadciśnieniu;
  • żelazo – wchodzi w skład hemoglobiny przenoszącej tlen do wszystkich komórek ciała, jego niedobór wywołuje anemię;
  • potas – pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi.
  • W zielonych warzywach znajduje się też duża dawka błonnika ułatwiającego utrzymanie prawidłowej masy ciała i oczyszczanie organizmu ze szkodliwych substancji i niestrawionych resztek pokarmu.

    Ogórki – właściwości odżywcze

    Ogórki to warzywa, które szczególnie dobrze smakują w upalne dni (np. w postaci chłodnika). W ponad 90% składają się z wody, zatem szybko gaszą pragnienie. Duża zawartość wody sprawia też, że są niskokaloryczne – nadają się więc idealnie dla osób na diecie odchudzającej. Ponadto ogórki są źródłem krzemu wpływającego pozytywnie na stan skóry. Położone na powiekach poradzą sobie z poranną opuchlizną.

    Brokuły – dlaczego warto je jeść

    Brokuły to doskonałe źródło witamin A, C i K, a także jodu odpowiedzialnego za prawidłową pracę tarczycy. Jako warzywo kapustne dostarczają organizmowi sulforafanu. Jak udowodniono, składnik ten zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, a u pacjentów onkologicznych ogranicza przerzuty.

    Natka pietruszki – na odporność i nie tylko

    Natka pietruszki słynnie z zasobności w witaminę C. W 100 g natki znajduje się około 150 mg kwasu askorbinowego. Natka pietruszki dostarcza też żelaza. Kobietom natka pietruszki przyniesie ulgę przy bólach menstruacyjnych. Więcej informacji na temat zdrowotnych właściwości pietruszki znaleźć można w artykule: https://optymalnewybory.pl/zielone-warzywa-dlaczego-warto-jesc.

    Szpinak dla zdrowia

    Dzięki zawartości przeciwutleniaczy (takich jak witamina C i β-karoten) szpinak ma właściwości antynowotworowe. Jako dobre źródło magnezu wpływającego na funkcjonowanie układu nerwowego przynosi ulgę przy nerwicach.
    Lato sprzyja korzystaniu z dobrodziejstw zielonych warzyw. Jako składnik lekkich, świeżych sałatek świetnie smakują i sprawiają, że żadne suplementy diety nie są już potrzebne.