Grillowanie kojarzy nam się głównie z tłustymi mięsiwami, kiełbasami i piwkiem pod chmurką. Tymczasem grillowanie może być lekkostrawne, jeśli tylko odpowiednio się do niego przygotujemy.

Nie zapominajmy o tym, że grill wytapia tłuszcz – poza tym, by zrobić na nim coś smacznego, nie musimy też tego tłuszczu używać. To ogromna zaleta, o której często zapominamy, stereotypowo uważając, że grill jest po prostu niezdrowy.

Eko jedzenie, eko grill

W przypadku grilla – podobnie jak w przypadku innych sposobów obróbki jedzenia – najważniejsza jest jakość produktów. Nieważne, czy robimy mięsną ucztę, czy jarskie smakołyki – zawsze powinniśmy zainwestować w dobre, certyfikowane składniki. Nie dajmy się skusić na promocje w supermarketach, gdzie sprzedawane są gotowe, marynowane zestawy mięs. Tylko mięso z pewnego źródła zapewni bogactwo smaku i da gwarancję, że faktycznie zjemy “na zdrowie”. Warto samemu nie tylko wybrać mięso, ale też je zamarynować. Uwaga! Nie wolno grillować mięs peklowanych i konserwowanych saletrą, bo rozkładają się na rakotwórcze substancje.

eko grill

Podobnie jest z owocami, warzywami i serami, które także możecie przyrządzić na grillu. Szukajcie takich z certyfikatem zielonego eurolistka, grillujcie i cieszcie się ich smakiem na łonie natury.

Wegetariańskie smakołyki

Wszyscy pamiętamy z dzieciństwa smak pieczonych ziemniaków. Podobne możemy uzyskać z grilla – w dodatku, jeśli je przypilnujemy, nie są spalone, a pyszne i miękkie. Stanowią doskonały dodatek do grillowanych ryb, np. pstrąga. Ale ziemniaki z grilla to klasyka – warto szukać nowych smaków i grillować pieczarki z serami, cukinię, czy banany. Tak naprawdę wszystko zależy od wyobraźni i dostępności produktów.

Jak grillować?

Przede wszystkim na czystym grillu – spalony tłuszcz i resztki potraw mogą być bardzo trujące. Polecamy specjalne tacki do grillowania lub folię, które gwarantują, że nasze potrawy będą czyste i pozbawione przypadkowych “dodatków”.

Do grillowania używamy tylko węgla drzewnego lub drewna z drzew liściastych. Drewno z drzew iglastych lub szyszki mogą zawierać żywicę, a ta podczas spalania uwalnia szkodliwe substancje.

Zachęcamy, by zrezygnować z rozpałki, a jeśli już koniecznie musimy jej używać, to tylko wtedy, gdy ruszt jest pusty. Samodzielne rozpalanie trwa dłużej, ale daje większą satysfakcję i na pewno jest bardziej ekologiczne.

Zwęglone - szkodliwe

Musimy też pamiętać, że grill wymaga finezji, naszego zaangażowania i uwagi. Jeśli zostawimy go na dłużej – nasz pyszny obiad czy przystawki na letnie przyjęcie mogą się po prostu zwęglić. W takiej sytuacji trzeba je wyrzucić, bo zwęglone jedzenie jest szkodliwe. Nie ryzykujmy!

Grillowe spotkania, zwłaszcza wiosną i latem, to w naszym kraju już tradycja. Korzystając z produktów sezonowych, można się w grillowaniu naprawdę rozsmakować. Dbajmy jednak o to, by nasze rodziny, a zwłaszcza dzieci, miały urozmaiconą dietę i zdrowe menu. Niech więc grillowanie odbywa się od święta i zawsze w ekologicznym stylu.

Przepis na pyszne szaszłyki:

Składniki:

Czas przygotowania

kilkanaście minut

Liczba osób

wielu

Wykonanie

Kiełbaski, bakłażan i cebulę pokrój w krążki, paprykę w duże kwadraty. Pieczarki dobrze umyj i oczyść jeśli skóra łatwo schodzi. Nakłuwaj po kolei składniki – najtwardszą paprykę jako pierwszą, pieczarka może być na samej górze. Gotowe szaszłyki posyp ulubioną przyprawą, polecamy mieszankę papryki słodkiej, ostrej, pieprzu z odrobiną soli.

Grilluj bezpośrednio na ruszcie lub zawinięte w folii.

Doskonale smakują ze świeżym pieczywem podanym z masełkiem ziołowo-czosnkowym.

Wszystkie produkty do zakupienia na katowickim BioBazarze w każdą sobotę od 7:30 do 15:00.