Poranna kawa – czy istnieje lepszy początek dnia? Zwłaszcza, gdy na dworze szaro, buro i najlepiej byłoby zostać w łóżku... Kawa to jeden z najzdrowszych sposobów na to, by w krótkim czasie dostarczyć sobie sporą dawkę energii i pobudzić leniwy metabolizm do pracy. Jest mnóstwo odmian kawy – każdy więc może znaleźć idealną propozycję dla siebie i swoich preferencji smakowych.

Kawa to jeden z najzdrowszych sposobów na to, by w krótkim czasie dostarczyć sobie sporą dawkę energii i pobudzić leniwy metabolizm do pracy. Jest mnóstwo odmian kawy – każdy więc może znaleźć idealną propozycję dla siebie i swoich preferencji smakowych. Nie każdy jest „kawoszem” – jak się jednak okazuje, częstym powodem rezygnacji z napoju są po prostu błędne informacje na jej temat, daleko odbiegające od prawdy.

Poznaj trzy najczęściej spotykane mity odnośnie kawy:

Kawa odwadnia

Bardzo często można usłyszeć, że kawa powoduje odwodnienie organizmu. Mówi się, że każda wypita filiżanka kawy powinna być uzupełniona taką samą ilości wody. Jednak nie jest to do końca prawdą. Badania pokazują, że wypicie około 4 kubków kawy dziennie (!) nie powoduje znaczących różnic, jeśli chodzi o odpowiednie nawodnienie naszego organizmu. Co więcej, kawę można śmiało wliczyć do ilości przyjmowanych płynów w ciągu dnia. Ważne jest jednak, by podkreślić, że tyczy się to raczej miłośników kawy, których organizm uodpornił się w większym stopniu na substancje w niej zawarte. Wszystko więc zależy od tego, w jakich ilościach oraz jak często pijemy kawę.

Kawa wypłukuje magnez

I tym razem, wszystko zależy od tego, ile kubków wypijesz. Być może nie jesteś świadom tego, że kawa sama w sobie również zawiera magnez. Co prawda niewielkie jego ilości, ale jednak. Kofeina powoduje (w większych dawkach) działanie moczopędne – dlatego może „wypłukać” niektóre elektrolity. Należy pamiętać o tym, że każdy płyn spożywany w nadmiernych ilościach będzie miał moczopędne działanie.

Nie wolno pić kawy będąc w ciąży

W nadmiernym spożyciu. Jeśli jednak uwielbiasz kawę i trudno Ci z niej zrezygnować, niewielkie ilości nie zaszkodzą Twojemu dziecku. Wyniki wielu badań pokazały, że umiarkowana ilość kawy nie powoduje zagrożenia dla zdrowia matki i dziecka. Spożycie (odpowiednich ilości) kofeiny nie ma wpływu na częstość poronień czy nieprawidłowego rozwoju płodu.

Trzy najpopularniejsze mity zostały obalone – może dzięki temu uda Ci się spojrzeć bardziej przychylnym okiem na kolejny kubek z kawą.