Autorem wpisu jest: Agata Buchta

Jako sposób odżywiania, początkowo rozwinął się na subkontynencie indyjskim już w II tysiącleciu p.n.e, natomiast do Europy dotarł w VI wieku p.n.e. Początkowo wegetarianizm miał wymiar wyłącznie religijny, z czasem jednak zaczęto kłaść na niego nacisk bardziej etyczny, aż do dzisiejszego jego wymiaru. Po krótkim okresie zapomnienia, stopniowo powraca do łask. Coraz więcej ludzi decyduje się na eliminowanie produktów mięsnych ze swojej diety. Pojawia się także coraz więcej odmian wegetarianizmu.

Wegetarianizm
To pierwsza, bazowa dieta będąca początkiem każdej z jego odmian. Głównym jego założeniem jest wyłączenie z jadłospisu mięsa i jego przetworów. Opiera się głównie na żywieniu owocami, warzywami, nabiałem i produktami zbożowymi.

Weganizm
Głosi zasadę odżywiania wyłącznie produktami pochodzenia roślinnego. Całkowicie eliminuje mięso oraz wszystkie przetwory pochodzenia zwierzęcego, czyli np.: mleko, sery, jajka, tłuszcze zwierzęce itp.

Witarianizm
To jedna ze skrajnych odmian wegetarianizmu. Wyklucza z diety wszystkie potrawy gotowane. Stosujący taką dietę uważają, że podczas gotowania produkty ulegają degradacji, tracą witaminy i w ten sposób działają toksycznie na przewód pokarmowy i cały organizm człowieka. Propagują żywienie jedynie surowymi warzywami i owocami oraz sokami wyciskanymi bezpośrednio przed spożyciem.

Frutarianizm
To równie restrykcyjny sposób odżywiania jak witarianizm. Polega na odżywianiu się tylko i wyłącznie surowymi owocami.

Dieta dr Johana Georga Schnitzera
Według tego sposobu odżywiać powinno się tylko ziarnami zbóż (oczywiście świeżo mielonymi przed spożyciem). Dopuszcza jednak jedzenie warzyw, owoców, roślin strączkowych i orzechów, jako uzupełnienie i urozmaicenie pokarmów z ziarna.

Laktowegetarianizm
To metoda będąca odrobinę mniej restrykcyjna od poprzednich. Pozwala stosować dietę roślinną z dodatkiem mleka i jego przetworów.

Owowegetarianizm
Tutaj jeść można owoce i warzywa oraz dodatkowo jajka.

Laktoowowegetarianizm
To żywienie produktami pochodzenia roślinnego, mleka i jego przetworów oraz jajek.

Semiwegetarianizm
To najbardziej optymalny wymiar wegetarianizmu. Opiera się głównie na jedzeniu warzyw i owoców (ok. 75 proc), jednak dodatkowo średnio 2-3 razy w tygodniu można zjeść odrobinę chudego mięsa (ok. 10 dag) oraz około 6 jajek tygodniowo oraz mleko.

Odmian wegetarianizmu jest z pewnością o wiele więcej, bo każdy z nas ma inne potrzeby witaminowe, zdrowotne no i oczywiście smakowe. Każdy powinien indywidualnie dobierać składniki swojej diety, gdyż tylko dobrze dobrana dieta może być nie tylko skuteczna, ale i zdrowa.

Ale o tym jak dobrać dietę odpowiednią dla siebie i jak skomponować menu by mimo wykluczenia niektórych produktów niczego nam nie zabrakło, w kolejnym artykule.