Autorem wpisu jest: Marek Wyciślok

Stan podniecenia towarzyszy nam już od początku grudnia. Sklepy stają się barwniejsze, przyciągają do siebie kolorowymi, migającymi lampkami, a na wystawach i regałach pojawia się mnóstwo kuszących towarów. Żeby tego było mało, płynące z głośników kolędy na przemian z super ofertą i wszędobylscy „święci" Mikołajowie co krok przypominają nam o prezentach i świątecznych zakupach.

Problem rozpoczyna się wówczas, gdy po jakimś czasie stwierdzamy, że kupiliśmy podejrzanie pachnącą wędlinę, zepsute jajka czy pleśniejący, bynajmniej nie z założenia, ser. Zwykle w takim momencie wpadamy w złość, poczym zakupione rarytasy lodują w koszu. I kolejne parę złotych z naszego budżetu domowego zostały bezpowrotnie stracone. Ale czy na pewno bezpowrotnie? Jak twierdzi Maria Ślęzak naczelnik Wydziału Kontroli Handlu i Usług z Katowic, w takim wypadku prawo jest po naszej stronie.

Jeśli zdarzy się nam kupić żywność złej jakości, albo nieświeżą możemy ją reklamować i domagać się od sprzedawcy wymiany artykułów lub zwrotu pieniędzy. Trzeba jednak pamiętać, że musimy przyjść do sklepu z uszkodzonym lub zepsutym produktem oraz z paragonem lub rachunkiem. W takim wypadku sprzedawca nie może nas odesłać do producenta czy hurtownika, ma jednak prawo nie uznać reklamacji, jeśli nie zgłosimy się w miarę szybko.

Terminy składania reklamacji
Czas, w jakim możemy reklamować poszczególne artykuły żywnościowe zostały określone prawnie w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 stycznia 2003 r. Dz. U. 2003.31.258 (R). Oto przykładowe artykuły i dopuszczalne terminy i reklamowania:

  • Produkty kupione do spożycia na miejscu np. zupę, pizzę, należy reklamować niezwłocznie po otrzymaniu takiej potrawy, czyli natychmiast po stwierdzeniu ich złej jakości.
  • W terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania, w przypadku towaru paczkowanego.
  • W terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru, w przypadku zakupionego luzem, odmierzonego w miejscu zakupu lub dostarczonego do miejsca zamieszkania kupującego.
  • Zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później, niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia.

 

Rozważnie kupując, w dużym stopniu ograniczamy ryzyko wydania pieniędzy na artykuły niepełnowartościowe. Zanim włożymy cokolwiek do koszyka, sprawdźmy datę produkcji, termin przydatności do spożycia itp. Nie kupujmy żywności u przypadkowych sprzedawców i nie ufajmy bezkrytycznie reklamom, gdyż często informacje w nich zawarte bywają nierzetelne.

Coraz więcej sprzedawców w swoim dobrze pojętym interesie dba o klientów i we właściwy sposób podchodzi do reklamowanego produktu. Jeżeli jednak zdarzy nam się spotkać sprzedawcę, który nie chce uwzględnić naszych roszczeń, możemy zwróć się o pomoc do odpowiednich instytucji.

Gdzie szukać pomocy?
Zastrzeżenia co do jakości kupionych towarów, rzetelności miar oraz poziomu obsługi w sklepie, można zgłosić najbliższym oddziale Państwowej Inspekcji Handlowej. W ustaleniu czy kupiony produkt jest niepełnowartościowy czy wręcz szkodliwy dla naszego zdrowia, pomoże nam Państwowa Inspekcja Sanitarno- Epidemiologiczna. Z kolei informacje o uprawnieniach konsumentów oraz pomoc w załatwianiu uzasadnionych roszczeń, uzyskamy w regionalnych oddziałach Federacji Konsumentów.

Zatem nie dajmy się zwariować w tym szaleńczym, przedświątecznym okresie i pamiętajmy, że to sprzedawca jest dla nas, a nie na odwrót. Korzystając także z okazji, że jest to przedświąteczny artykuł, wszystkim Czytelnikom pragnę złożyć najserdeczniejsze życzenia oraz samych wymarzonych i nie psujących się prezentów pod choinką.