Niskie temperatury, mało światła, krótkie dni – mowa oczywiście o zimie. Nasz organizm wydziela mniej serotoniny, która powoduje dobry nastrój.

Dlatego często dopada nas w tym okresie depresja, złe samopoczucie i przygnębienie. Mózg wytwarza więcej niż zazwyczaj melatoniny – hormonu snu, czego skutkiem jest wzmożone zmęczenie. Dodatkowo organizm ma zwiększone zapotrzebowanie na kalorie z powodu mrozów. Odżywiane jest wtedy niezwykle istotne – trzeba tak dopierać jedzenie, aby było bogate w witaminy, minerały i wartości odżywcze.

Zimowa dieta

Odpowiednia dieta zimowa może przyczynić się do wzmocnienia układu odpornościowego naszego organizmu. Będzie on wtedy mniej podatny na infekcje i zarazki. Skarbnicą witamin są warzywa i owoce. Kapusta, zwłaszcza kiszona, jest bardzo bogata w witaminy i bakterie kwasu mlekowego, które są konieczne do prawidłowej pracy jelit. Ponadto jest źródłem witamin z grupy B, A, C i K. Zdecydowanie warto sięgnąć po ten produkt, aby uzupełnić braki witaminowe. 

Kolejnymi warzywami, które muszą znaleźć się w naszej codziennej zimowej diecie są cebula i czosnek.  Zwiększają odporność organizmu na podręcznikowe choroby zimowe, ograniczają skłonność do infekcji, pomagają zbić gorączkę i przezwyciężyć przeziębienie.  

Ziemniak to podstawa obiadu każdej tradycyjnej, polskiej rodziny. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jest to jedno z podstawowych źródeł witaminy C, a dodatkowo zawiera żelazo, magnez, potas i witaminy z grupy B. 

Jabłka to prawdziwa bomba zdrowotna – A, C, D, E, K, B – mają w sobie aż tyle witamin. Trzeba jednak pamiętać o tym, że najlepiej spożywać je na surowo. Obieranie skórki jest zabronione- zawiera ona multum właściwości odżywczych.  

Kolejnym owocem o super mocach jest gruszka! Zawiera takie składniki jak żelazo, miedź, magnez, bor, jod, fosfor i potas. Dodatkowo jest źródłem wielu witamin, między innymi A, B1, B2, B6, C i PP. Gruszki to również doskonały sposób na obniżenie gorączki i walkę z pierwszymi objawami grypy. 

Rozgrzej się!

Podczas mroźnych, zimowych dni powinniśmy postawić na rozgrzewające posiłki i napoje. Dobrym pomysłem będzie przygotowanie zup z dużą ilością warzyw, gorącej herbaty i grzańca z dodatkiem imbiru, goździków i cynamonu czy ziół wpływających na lepsze samopoczucie. Wzmożonego zapotrzebowania na kalorie nie należy zaspokajać kawą i słodyczami. Są to produkty, które uzależniają, a nie dostarczają naszemu organizmowi składników, o które się prosi.  

Nie dajmy się jesienno-zimowej chandrze. Jeśli dostarczymy naszemu organizmowi odpowiednich składników, witamin i minerałów, możemy być spokojni, że przetrwamy te kilka miesięcy chłodu. Szczególną uwagę należy przykuć do regularnego jedzenia warzyw i owoców oraz przygotowywania rozgrzewających dań i napoi. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w tran, gdyż w tym okresie jest duże zapotrzebowanie na witaminę D.