Bycie na diecie nierzadko wydaje nam się być czyimś kaprysem, determinowanym chęcią utraty masy ciała, bo “wesele koleżanki” albo “zbliżają się wakacje nad morzem”. Nie zawsze tak jest. Czasami dieta jest dla nas wymogiem, który jest konieczny do utrzymania dobrego zdrowia i samopoczucia.

Jednym z przykładów takiej dieta jest dieta bezglutenowa. Osoby stosujące tę dietę chorują na celiakię, czyli nietolerancję glutenu, znajdującego się w białkach zbóż, czyli w pszenicy, życie czy jęczmieniu. Klasyczna, rozwinięta postać tej choroby powoduje szereg nieprzyjemnych objawów tj. bóle brzucha, wzdęcia, nudności, zaparcia, osłabienie mięśni i zapalenie stawów, bóle głowy, zaburzenia neurologiczne, utrata masy ciała oraz ciągłe zmęczenie. W celu zmniejszenia uporczywości symptomów i niedopuszczenia do dalszego rozwoju choroby, należy unikać produktów zbożowych, które w tym przypadku mocno szkodzą. Jak zatem dobrać odpowiednią dietę? Pomożemy Wam rozwiązać ten problem.

Bez glutenu można żyć... lepiej!

Gluten bardzo łatwo zastąpić, trzeba jednak wiedzieć jak zrobić to mądrze. Musimy pamiętać, że wykluczając ze swojej diety zboża, eliminujemy z niej nie tylko gluten ale i ważne składniki odżywcze, które się w nich znajdują. Najlepszymi substytutami, zawierającymi minimalne ilości glutenu (zawartość glutenu nie przekracza w nich 20 ppm czyli 20 mg na kg) są: kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, amarantus, soczewica, fasola czy tapioka. Produkty te powinny stanowić podstawę naszej diety, jednak do wykorzystania mamy jeszcze cały wachlarz różnorodnych produktów, nie posiadających w swym składzie glutenu, a są to np.: owoce i warzywa, mięso, wędliny, jaja, ryby, owoce morza, nabiał, tłuszcze i różne przyprawy. Jak widzimy gama produktów, mimo ograniczeń, jest bardzo szeroka, a eliminacja glutenu z naszej diety wcale nie musi być dużym wyrzeczeniem. Tutaj mała ściągawka: https://celiakia.pl/produkty-dozwolone/

Nie taki diabeł straszny

Osoby, które zmagają się z nietolerancją glutenu mogą skorzystać z bogatej bazy przepisów, które znajdują się w internecie. W dzisiejszych czasach mnóstwo portali specjalistycznych, jak i lifestylowych zajmuje się tematyką produktów i diet bezglutenowych. Godnymi polecenia są sklepy internetowe dedykowane w szczególności osobom uczulonym na produkty zbożowe Można w nich znaleźć całą masę bezglutenowych artykułów: począwszy od mąk i chlebów, przez makarony, na płatkach oraz musli skończywszy. Tego typu produkty bez glutenu? Niemożliwe? A jednak! Smacznie i zdrowo.
Na koniec podsyłamy Wam ważny link — wykaz produktów ze znakiem Przekreślonego Kłosa zawierający zaktualizowane informacje na temat producentów i bezglutenowych produktów (stan na dzień 1 czerwca 2020 r.): https://celiakia.pl/wp-content/uploads/2020/06/wykaz-produktow-licencjonowanych-2020-czerwiec-internet.pdf

Jeśli macie jakieś pytania na temat diety bezglutenowej piszcie je w komentarzach, na wszystkie postaramy się odpowiedzieć i podpowiedzieć Wam, gdzie szukać inspiracji i pomocy w doborze produktów, a także w przygotowaniu posiłków bez glutenu.