Autorem wpisu jest: Dorota Mrówka

Kwas askorbowy, bo tak nazywa się znana nam wszystkim witamina C, to pochodna glukozy. Ma bardzo duże znaczenie dla organizmu – od wzmocnienia odporności na choroby, poprzez wpływ na wytwarzanie i zachowanie kolagenu, po regulację poziomu cholesterolu i walkę z wolnymi rodnikami. Dlatego tak ważne jest dostarczanie tej witaminy przez cały rok – najlepiej oczywiście w postaci warzyw i owoców.

Co z tego wynika dla nas?
Odpowiednia ilość witaminy C w organizmie zapewni lepsze gojenie się ran i złamań, ochroni przed powstawaniem krwotoków, zahamuje tworzenie się sińców, podniesie odporność na zakażenia oraz uszkodzenia. A jeśli już przytrafi nam się jakieś zakażenie, to dzięki witaminie C szybciej wrócimy do zdrowia.

Wielką zaletą witaminy C jest to, że pozwala zwiększyć odporność na choroby, także w okresach dużego wysiłku fizycznego. Nie należy jednak sądzić, że codzienne zażywanie tabletek uwolni nas od wszelkich chorób. Ale z całą pewnością szybciej zwalczymy infekcje i lepiej zniesiemy dolegliwości z tym związane. Dzieje się tak dlatego, że witamina C aktywizuje system immunologiczny, który zwalcza atakujące nas mikroorganizmy, a poza tym podnosi ilość substancji (interferonu), która ma działanie antywirusowe.

Ponadto kwas askorbowy jest przeciwutleniaczem, który chroni krew i inne płyny ustrojowe przed wolnymi rodnikami tlenu. Chroni to organizm m.in. przed zmianami nowotworowymi, przed rakiem żołądka, jamy ustnej, przełyku, płuc, wątroby, szyjki macicy i odbytu. Obniża także poziom „złego" cholesterolu, podnosząc ilość „dobrego" cholesterolu. Zapobiega miażdżycy i chorobie wieńcowej. Witamina C obniża również ciśnienie krwi, jest więc często stosowana podczas leczenia nadciśnienia.

Co ważne – witamina C ma ogromny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Kiedy funkcjonujemy w stanie ciągłego napięcia lub stresu, witamina C jest wydalana z organizmu, dlatego tak ważne jest uzupełnianie tego ważnego składnika diety.
Poza tym od ilości tej witaminy w organizmie zależy nasza wydolność, spokojny sen, koncentracja, zdolność pokonywania stresów i stanów depresyjnych oraz nastawienie do życia. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi ok. 60 mg.

Skutki niedoboru witaminy C:

  • szkorbut
  • samoistne krwawienia
  • uszkodzenia naczyń krwionośnych
  • krwawe wybroczyny
  • złe gojenie i odnawianie się ran
  • rozpulchnienie dziąseł
  • zmiany w zębach (np. zgorzel)
  • bolesność stawów i mięśni
  • obrzęki kończyn
  • utrata apetytu
  • obniżenie wydolności fizycznej
  • depresja
  • osteoporoza niedobarwliwa
  • nadczynność tarczycy
  • zaburzenia neurologiczne
  • wtórne infekcje
  • schorzenia żołądka
  • zapalenie błony śluzowej

Skutki nadmiaru witaminy C:
Kwas askorbinowy przyjmowany w nadmiarze może wywoływać dolegliwości żołądka, nudności, biegunkę, wymioty, wysypkę skórną, a u osób mających problemy z nerkami przyspieszać tworzenie się kamieni nerkowych.

Źródła witaminy C (w mg):

  • Porzeczka czarna 183
  • Papryka czerwona 144
  • Brukselka 94
  • Papryka zielona 91
  • Kalafior 69
  • Szpinak 68
  • Truskawki 66
  • Poziomki 60
  • Kiwi 59
  • Cytryny 50
  • Pomarańcze 49
  • Porzeczka czerwona 46
  • Kapusta czerwona 54
  • Kapusta biała 48
  • Pomidory 23
  • Kapusta kwaszona 16
  • Ziemniaki wczesne 16
  • Ziemniaki późne 11
  • Jabłka 9
  • Ogórki 8
  • Cebula 6
  • Gruszki 5
  • Śliwki 5

Dla urody
Dieta bogata w witaminę C opóźnia proces starzenia i zapobiega powstawaniu zmarszczek. Chroni również skórę przed niekorzystnym działaniem promieni słonecznych. Dzięki właściwościom antyoksydacyjnym, witamina C jest składnikiem wielu kremów i środków kosmetycznych, które pojędrniają skórę i zapobiegają jej wiotczeniu.