Autorem wpisu jest: Agata Buchta

Chleb to podstawowy składnik diety każdego z nas, choć niektóre diety zakładają ograniczenie spożywania pieczywa. Warto więc zadbać, by to, co jemy było jak najzdrowsze. Zwłaszcza, że dobrze wypieczony, czasem odpowiednio „doprawiony" może być wspaniałym przysmakiem i dodatkiem do wielu dań. Jeszcze lepiej, gdy możemy zrobić go sami. Oto przepis na mini chlebki typu KR-IRL:

Przygotowanie i pieczenie mini chlebków
Przepis jest bardzo prosty i nie wymaga wiele wysiłku ani czasu. To, co potrzebujemy to: kasza jaglana i ryż biały. Oba składniki razem gotujemy w jednym garnku przez ok. 20 minut. Potem całość pozostawiamy pod przykryciem na ok. 15 minut. Ugotowana kasza i ryż wchłaniają resztę użytej do gotowania wody, co ułatwia formowanie i lepsze sklejenie mini chlebków.
Do masy możemy dodać przypraw np.: soli kamiennej nie oczyszczonej, pieprzu, kminku, ewentualnie ziół według uznania.

Następnie łyżką stołową nabieramy zmieszaną masę (tj. kaszę z ryżem) i z takiej objętości formujemy chleb tzw. cienkie mini chlebki.
Kładziemy je na papierze do pieczenia, którym uprzednio pokryliśmy powierzchnię blachy.
Tak przyrządzone ciasto pieczemy w piekarniku nagrzanym do temperatury ok. 200 stopni C. przez ok. 30 minut, do momentu aż chlebki się przyrumienią.

Wartości odżywcze
Mini chlebki to źródło minerałów i mikroelementów. Zawierają: białko roślinne (10,5%), tłuszcz roślinny (2,9%), węglowodany niskie (78,9%), witaminy: z grupy B (B1, B2, B6, PP), E, składniki mineralne: fosfor, wapń, magnez, cynk, żelazo i mangan, 6. błonnik 3,2%, woda to ok. 5-7%.

Produkt ten otrzymał wiele pozytywnych opinii niezależnych specjalistów żywieniowych, a długa lista cennych wartości odżywczych przekonuje chyba wszystkich. Chleb taki dostarcza nam odpowiednią ilość węglowodanów, (które dodają nam energii), ryż obniża poziom złego cholesterolu we krwi (LDL), dodatkowo, co ważne szczególnie dla osób chorych na cukrzycę, przez około 4-5 godzin po zjedzeniu takiego chleba utrzymuje się odpowiedni (bezpieczny) poziom cukru we krwi dzięki czemu czujemy się syci.
Jak przekonują autorzy przepisu * regularne spożywanie takiego chleba gwarantuje naturalną regulację nadwagi a nawet utratę otyłości w czasie 3-5 miesięcy.

No cóż, ten argument pewnie najbardziej przekonuje co niektórych smakoszy. Warto jednak pomyśleć o dobroczynnym działaniu takiego jedzenia. W końcu jesteśmy tym, co jemy. Nie pozostaje więc nic innego jak tylko spróbować.

*„Poradnik Żywieniowy człowieka XXI wieku" – Instytut naukowo-badawczy im. Prof. Ryszarda Lorenca w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe PWN, maj 2008 r.

P.S. Artykuł powstał przy współpracy czytelników naszego wortalu.