Autorem wpisu jest: nawidelcu.pl

Barwę zieloną warzywa zawdzięczają chlorofilowi zwanemu inaczej „słonecznym barwnikiem”. To dzięki niemu ich spożywanie przynosi cenne korzyści dla naszego organizmu.

Zielone warzywa, na pojawienie się których czekamy z takim utęsknieniem, mają wpływ na czerwone krwinki, zwiększają odporność naszego organizmu, chroniąc nasze komórki przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Warto bliżej im się przyjrzeć:

Koperek
Poprawia wydzielanie soków żołądkowych, poprawia trawienie i przyswajanie pokarmów poprzez hamowanie rozwoju szkodliwych drobnoustrojów w jelitach. Ponadto jest bogaty w witaminę C i beta-karoten. Doskonale komponuje się z zupami, ziemniakami, serami i rybami.

Pietruszka
Natka pietruszki posiada wiele właściwości leczniczych, a do tego zawiera niezliczoną liczbę witamin. Warto wiedzieć, iż to „skromne warzywo” w doskonały sposób oczyszcza organizm, usuwając nadmiar wody, regenerując włosowate naczynia krwionośne. Dodatkowo natka pietruszki ułatwia przyswajanie żelaza z innych produktów, zarówno roślinnych, jak i zwierzęcych. Warto ją stosować do wszelkiego rodzaju zup, drugich dań mięsnych i warzywnych, do surówek, sałatek i kanapek

Rzeżucha
Niewiele roślin posiada tak dużą ilość przyswajalnego jodu jak Rzeżucha, dzięki czemu szczególnie polecana jest osobom chorym na tarczycę. Dodatkowo zawiera cenny chrom, żelazo,, siarkę, wapń i witaminy – C, A, B3, PP, i E. Najlepiej zjadać ją na surowo – na kanapkach i w surówkach.

Szczypiorek
Zawiera karoten, kwas foliowy, witaminy C, B1, B2, a także potas, sód, wapń, magnez, fosfor, kwas krzemowy i chlor. Najczęściej dodawany jest do surówek, sałatek, potraw z jajek, past i serów.

Szpinak
Posiada działanie przeciwnowotworowe. Dodatkowo zwalcza anemię. Zawiera niemalże wszystkie witaminy – C, A, E, K oraz z grupy B, kwas foliowy, sporo jodu i żelaza, nieco manganu. Najlepiej jadać go na surowo.

 

Źródło: miesięcznik “Zdrowie”