Autorem wpisu jest: Marian Jeżewski

O włoskiej firmie Federexport Piemonte z Turynu pisaliśmy przy okazji relacji z festiwalów wina, wystaw winiarskich, czy prezentacji. Z ziemi włoskiej do Polski płynie coraz szerszy strumień jakościowych win i produktów regionalnych. Włosi z optymizmem patrzą na nasz rozwijający rynek, dla nich – dobry rynek zbytu. Poprosiłem v-ce prezesa Federexportu, Simone Monforte, o rozmowę na temat działalności jego firmy i współpracy z Polakami.

Od kiedy działa Federexport Piemonte?
– Od 15 lat promujemy wina i produkty włoskie na świecie: w Ameryce, Europie, Azji.

Jak powstała firma Federexport Piemonte i co jest celem jej działalności?
– Została założona w Turynie jako A.P.C.E (Associazione Piemontese Consorzi Esportazione), czyli Stowarzyszenie Konsorcjów Eksportu z Piemontu, żeby zaplanować i skoordynować działalności promocyjne naszego regionu w świecie.

Co spowodowało, że FP zainteresowała się rynkiem polskim?
– Polska jest jednym z najbardziej interesujących i pewnych rynków wśród państw, które niedawno dołączyły do Unii Europejskiej. Ekonomia polska jest coraz lepsza. Główne miasta takie, jak Warszawa czy Kraków, to dobre regiony importu produktów wysokiej jakości. Polska ma jednakże jeszcze kilka przeszkód do pokonania. Przede wszystkim jest państwem bardzo zbiurokratyzowanym, gdzie procedury związane z importem są bardzo skomplikowane. Ale jestem pewien, że te trudności będą znikać w następnych latach.

Simone, powiedz jak trafiłeś do FP i kim jesteś w firmie?
– Kiedy jeszcze studiowałem, mój ojciec, założyciel FP, opowiadał mi często o swojej pracy. Spowodowało to, że zacząłem współpracować z nim po studiach i tak już tu zostałem. W firmie zajmuję się aspektami handlowymi różnych państw, wśród nich jest Polska.

Czy Federexport Piemonte promuje producentów wyłącznie z Piemontu?
Normy włoskie pozwalają na pozyskanie do federacji 30% firm z poza Piemontu. To dlatego promujemy produkty z innych części Włoch, takich jak np. Toskania, Kalabria czy Veneto.

Czy jest we Włoszech więcej firm podobnych do FP?
– Są tylko trzy działające na tych samych zasadach co Federexport.

Na czym polega organizowany przez FP "Educational Tour"?
– Chcemy pokazać wizytującym nasz kraj gościom, pasję i poświęcenie z jakim Włosi robią wina od pokoleń. Przybliżyć miejsca ich produkcji i ludzi, którzy je tworzą oraz przekonać do dobrej jakości naszych wyrobów.

Czy według Ciebie Polacy znają się na winie?
– Polska nie ma dużych tradycji winiarskich. Statystyki wskazują jednak, że spożycie wina przez twoich rodaków stale rośnie, co jest bardzo optymistyczne. Faktem jest też, że na polskim rynku jest jeszcze dużo miejsca na produkty z najwyższej półki. Polacy dużo podróżują, dzięki czemu ich świadomość enogastronomiczna jest wysoka i poznają się na dobrej jakości.

Jakie są plany Federexport Piemont na najbliższą przyszłość?
– FP planuje uruchomić logistyczne platformy w Polsce, żeby pomóc naszym klientom. Struktura ta będzie miała również funkcje obsługi kontrahentów mieszkających w sąsiednich państwach, takich jak Republika Czeska i Litwa. Przed nami mnóstwo wyzwań i pracy.

Tłumaczenie: Laura Barecca

Foto: Marian Jeżewski