Utrzymanie prawidłowej masy ciała jest ważne nie tylko ze względu na dobre samopoczucie i ładny wygląd. Warto to robić ze względów zdrowotnych. Zrzucenie zbędnych kilogramów chroni przed chorobami przewlekłymi, a także polepsza rokowanie i poprawia skuteczność leczenia u osób, które już chorują.

Pomiar masy ciała

Decyzję o zmniejszeniu masy ciała można podjąć na podstawie profesjonalnych pomiarów. Przede wszystkim konieczne jest zważenie się oraz zmierzenie wzrostu, obwodu bioder, klatki piersiowej i talii. Na ich podstawie można obliczyć wskaźnik BMI. Warto w tym celu wykorzystać internetowy kalkulator BMI, który przy interpretowaniu wyników bierze pod uwagę płeć i wiek badanej osoby. Ponadto warto określić procentową zawartość tkanki tłuszczowej, mięśniowej i kostnej, grubość fałdu skórnego oraz stosunek obwodu talii do obwodu bioder.

Dzięki tak dokładnym pomiarom masy ciała można określić stopień nadwagi lub otyłości i na jego podstawie opracować plan działania. Kontrolowanie wskaźnika BMI jest ważne także dla osób, które chcą utrzymać prawidłową wagę.

Co pomoże utrzymać prawidłową masę ciała?

Utrzymanie prawidłowej masy ciała jest możliwe przede wszystkim dzięki zmianie stylu życia. Jednym z ważniejszych działań jest włączenie aktywności fizycznej do planu dnia. Wystarczy zaledwie 30 minut dziennie – na tyle mogą pozwolić sobie nawet najbardziej zapracowane osoby. Aktywność fizyczna nie oznacza męczenia się na siłowni lub regularnego trenowania jakiejś dyscypliny sportu. Można dopasować ją do własnych preferencji i możliwości. Dobrze sprawdzi się zarówno fitness, bieganie i jazda na rowerze, jak i długie spacery, nordic walking oraz gimnastyka w domu. Dobrym nawykiem jest zrezygnowanie z windy i samochodu na rzecz poruszania się pieszo. Aby się zmotywować, można zainstalować aplikację w telefonie, która liczy kroki, mierzy dystans i pokazuje ilość spalonych kalorii. Utrzymaniu prawidłowej masy ciała nie sprzyja na pewno siedzący tryb życia.

Drugą istotną rzeczą w utrzymaniu prawidłowej masy ciała jest dieta. Warto zrezygnować ze słonych przekąsek, słodyczy, słodkich napojów na rzecz orzechów, świeżych warzyw i owoców oraz wody mineralnej (lub ziołowych herbat). Kaloryczność posiłków powinna być dostosowana do wieku, płci, wagi i trybu życia. W układaniu jadłospisu warto posłużyć się piramidą żywienia opracowaną przez Instytut Żywności i Żywienia lub skorzystać z porady dietetyka.

Dlaczego warto utrzymywać prawidłową masę ciała?

Utrzymanie prawidłowej masy ciała przynosi wiele korzyści zdrowotnych. U osób z BMI między 18,5 a 24,99 ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych (zwłaszcza cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, chorób układu krążenia) oraz uciążliwych dolegliwości (np. zaburzenia trawienia, hemoroidów) jest minimalne. Poza tym odpowiednia masa ciała wiąże się z lepszym samopoczuciem, większą pewnością siebie, wyższą samooceną oraz zadowoleniem ze swojego odbicia w lustrze.