Autorem wpisu jest: Agata Buchta

W ostatnich latach pierwiastek ten zyskał na popularności głównie ze względu na jego działanie wspomagające w procesie odchudzania. Jednak to nie jedyny jego walor. Niezwykły fenomen chromu polega na tym, że pomimo jego śladowych ilości w naszym organizmie (ok. 6 mg) bierze udział w wielu życiowych procesach, dzięki czemu uspokaja, czuwa nad odpowiednim poziomem cholesterolu, hamuje wilczy apetyt, a nawet łagodzi ból głowy. Warto więc zadbać, aby zawsze mieć go pod dostatkiem.

Pierwiastek życia
Najważniejszą funkcją chromu jest pobudzanie trzustki do produkcji insuliny. Odpowiednio reguluje też stężenie glukozy we krwi i chroni przed cukrzycą typu 2. Uczestniczy w przemianie białek i węglowodanów, stymuluje syntezę kwasów tłuszczowych i odpowiada za transport aminokwasów do komórek. Znacząco wpływa na utrzymanie równowago pomiędzy cholesterolem HDL i LDL, czyli między cholesterolem tzw. dobrym i złym, a tym samym zapobiega miażdżycy. W połączeniu z odpowiednią dietą i wysiłkiem fizycznym chrom pomaga w pozbyciu się zbędnych kilogramów, gdyż przyspiesza spalanie tłuszczów i reguluje poziom cukru we krwi. Niestety, tylko zapewnienie organizmowi chromu w odpowiednich dawkach jest gwarancją na uzyskanie jego pozytywnego działania. Zarówno niedobór jak i nadmiar jego ilości może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu.

Oznaki niedoboru chromu w organizmie:

  • niepokój
  • rozdrażnienie
  • bóle głowy
  • nudności
  • lęki
  • zmęczenie
  • utrata masy ciała
  • wzrost poziomu cukru i cholesterolu we krwi

Skutki nadmiaru chromu
W większości przypadków, problemy z nadmiarem tego pierwiastka mają osoby zażywające preparaty wspomagające odchudzanie, które tworzone są właśnie na bazie chromu. Wtedy może dojść do pogorszenia przyswajania żelaza i cynku, ale przede wszystkim zaburzeń produkcji insuliny, co może nieść za sobą poważne skutki. Dlatego preparaty tego typu powinny być przyjmowane pod ścisłą kontrolą lekarza.

Kto, ile może?
Na ogół nie ma ściśle określonej normy. Orientacyjnie jednak przyjąć można, że dzienne zapotrzebowanie powinno być określone w granicach:

  • niemowlę do 6 miesiąca życia: 0,01-0,04 mg
  • dziecko od 7 miesiąca życia do 1 roku: 0,02-0,06 mg
  • dziecko od 2-3 lat: 0,02-0,08 mg
  • dziecko od 4-6 lat: 0,03-0,12 mg
  • dzieci powyżej 7 lat i dorośli: 0,05-0,2 mg

Gdzie go szukać?
Najbogatszym źródłem chromu są:

  • drożdże (0,56 mg w 100 g produktu)
  • gotowana wołowina (0,04 mg)
  • jajka (0,025 mg)
  • jabłka (0,03 mg)

W mniejszych ilościach znaleźć go możemy również w:

  • płatkach
  • gruboziarnistych kaszach
  • pełnoziarnistym pieczywie
  • rybach
  • chudym mięsie (zwłaszcza indyczym i kurzym)
  • owocach morza
  • groszku zielonym
  • brokułach
  • kiełkach pszenicy
  • ziołach

Źródło: Zdrowie, grudzień 2007 oraz www.mediweb.pl