Autorem wpisu jest: Anna Kierzek

Mało kto zdaje sobie sprawę, że najtańszy i najlepszy salon piękności znajduje się w… naszym układzie pokarmowym. To tutaj bakterie wytwarzają potrzebna biotynę, ale pod warunkiem, że dostarczymy wraz z pożywieniem odpowiednią ilość takich produktów, jak wątróbka, żółtka jaj, drożdże, pomidory ziarna soi i otręby. Biotyna jest odpowiedzialna za piękne włosy i zdrową, gładką skórę. W naszej wątrobie musi pozostawać stała rezerwa tej witaminy – tysięczna część grama – i to wystarcza, aby zapewnić włosom piękny blask, a skórze promienny wygląd. Jeżeli ktoś chciałby to przeliczyć na pieniądze, wyszłoby, że za ten zabieg płacimy jedynie tysięczną część grosza. Musimy jedynie zadbać o to, aby dieta była bogata w odpowiednie produkty i żeby nic nie zakłócało pracy mikrobom.

Flora bakteryjna układu pokarmowego jest bardzo wrażliwa; jeżeli ktoś lubi odżywiać się frytkami, hamburgerami, jada konserwy, tłuste mięsa, chrupkie pieczywo, a do tego popija to wszystko coca colą – może w ciągu 6 tygodni zniszczyć florę bakteryjną. Reszty zniszczeń dopełnią: słodycze, alkohol i mocne leki.

Jeżeli zniszczymy mikroby zajmujące się wytwarzaniem biotyny, na efekty nie będzie trzeba długo czekać – problemy z trawieniem, biegunki, wypadanie włosów i problemy z przetłuszczającą się skórą. Zaburzenia procesów trawiennych i wynikające z tego powodu braki biotyny prowadzą także do otyłości, a wprowadzane diety odchudzające często są pozbawione produktów bogatych w biotynę.

Gdy zabraknie biotyny – pierwsze sygnały:

  • Problemy skórne
  • Wypadanie włosów i łupież
  • Łuszczenie się naskórka
  • Szare błony śluzowe ust i gardła
  • Zmęczenie
  • Nadpobudliwość
  • Stany depresji
  • Bóle mięśni

Dzienne zapotrzebowanie na biotynę:
Na każde 1000 zużytych kalorii potrzebujemy ok. 100 mikrogramów biotyny

  • Kobiety ok. 250 mikrogramów
  • Mężczyźni ok. 300 mikrogramów

Szczególnie bogate w biotynę ( mikrogramy w 100 g produktu):

  • Wątróbka – 102
  • Mąka sojowa – 63
  • Żółtko jaja – 54
  • Orzechy włoskie – 37
  • Orzechy ziemne – 31
  • Sardynki – 21
  • Migdały – 17
  • Grzyby – 15
  • Ryż naturalny – 9

To, co ważne :
Najważniejsze jest utrzymywanie prawidłowej flory bakteryjnej przewodu pokarmowego, wtedy mikroby same zadbają o wytwarzanie biotyny. Jeżeli stosujemy diety, warto wiedzieć, że np. dieta owocowa jest prawie pozbawiona biotyny, to samo w przypadku diety ziemniaczanej, czy mięsnej. Nie powinno się jadać białek jaj kurzych w surowej postaci – zawarta w białku awidyna (substancja ochronna składająca się z białka i węglowodanów), niszczy natychmiast biotynę. Alkohol, nikotyna i leki zwiększają zapotrzebowanie organizmu na ta witaminę, trzeba więc pamiętać o dostarczaniu organizmowi większych dawek tej witaminy.

Opracowanie na podstawie: Klaus Oberbeil, „Witaminy”, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa, 1997 r.