Autorem wpisu jest: Anna Kierzek

Witamina B3  była kiedyś nazywana lekarstwem na pellagrę. Objawami tej choroby były stany zapalne skóry, biegunki i zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego. Pellagra dotykała mieszkańców tych krajów, gdzie głównym pożywieniem była kukurydza, w której praktycznie nie ma niacyny w formie przyswajalnej dla organizmu.  Dzisiaj, nie tylko w biednych krajach, wiele osób cierpi na pelagrę w łagodnej formie. Lecz i ta może uniemożliwić w pełni korzystanie z radości życia. Niedobory witaminy B3 odbijają się na przede wszystkim na stanie nerwów, skórze i jelitach.

Pod nazwą niacyny kryją się dwa związki – kwas nikotynowy (Nicotinic Acid) i amid kwasu nikotynowego (nikotynamid). Witamina ta rozpuszcza się w wodzie, alkoholach i glicerynie  – jest przy tym odporna na wysoką temperaturę, na działanie kwasów i ługów, nie ulega zniszczeniu pod wpływem promieni ultrafioletowych. Dzięki niezwykle prostej budowie chemicznej i bardzo drobnym rozmiarom molekuł (podobnie jak witamina C)  niacyna bardzo szybko przedostaje się z pożywienia do komórek organizmu.

Natura tak zaprogramowała ludzki organizm, że jeżeli dostawy witaminy B3 będą niewystarczające, uruchomi się produkcja własna niacyny, w  toku przemiany materii, z aminokwasu o nazwie tryptofan (występuje w mięsie, rybach, drobiu, chudym serze). Z tryptofanu jest wytwarzany stymulator naszych nerwów – serotonina, a ta z pnia mózgu steruje nastrojami psychicznymi i odpowiada za prawidłowy sen. Niacyna to jedna z najważniejszych biosubstancji, dzięki którym jest wytwarzana energia w żywej komórce.

Gdy zabraknie witaminy B3 – pierwsze sygnały:

  • Nadwrażliwość nerwowa
  • Stany apatii
  • Bezsenność
  • Bóle głowy
  • Wrażliwe dziąsła
  • Mdłości i biegunka
  • Zmęczenie
  • Osłabienie mięśni
  • Choroby skórne, przebarwienia
  • Przykry zapach z ust
  • Owrzodzenia ust

Dzienne zapotrzebowanie na niacynę:

  • Dzieci młodzież – 5-12 mg
  • Dorośli – 6,6 mg / na każde 1000 zużytych kCal
  • Osoby wykonujące ciężką prace fizyczną, oraz kobiety w ciąży – dawka zwiększona o 3-6 mg

 
Szczególnie bogate w niacynę ( w 100 g produktu):

  • Drożdże piwne – 35,6 mg
  • Orzechy ziemne – 24,2 mg
  • Wątróbka – 12,2 mg
  • Tuńczyk – 10,3 mg
  • Drób – 9,6 mg
  • Suszone brzoskwinie – 8,2 mg
  • Serca – 7,4 mg
  • Łosoś – 6,8 mg
  • Ziarno pełne – 5,2 mg
  • Migdały – 4,7 mg
  • Soja – 2,9 mg

To, co ważne:
Niacyna nie jest magazynowana w naszym organizmie – nadwyżki zostają wydalane wraz z moczem – trzeba więc pamiętać o stałych dostawach tej witaminy.  Nadmierne spożywanie cukru, słodyczy i napojów słodzonych, prowadzi to spadku poziomu witaminy B3.
Drożdże piwne, oprócz witamin z grupy B, zawierają także pierwiastek śladowy – chrom, w korzystnym zestawieniu niezbędnym do utrzymania prawidłowego poziomu glukozy.
Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że stosowanie niacyny obniża poziom cholesterolu nawet o 22%.
Dzięki zdolnościom niacyny do rozszerzania naczyń krwionośnych, jej stosowanie może być pomocne w usuwaniu dolegliwości krążeniowych u osób z wąskimi żyłami, oraz łagodzeniu dolegliwości u osób cierpiących na bóle migrenowe.

Opracowanie  na podstawie: Klaus Oberbeil, "Witaminy", Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa, 1997 r.