Superfoods w polskim wydaniu

„Cudze chwalicie, swego nie znacie”. To znane powiedzenie sprawdza się także w kontekście polskiej żywności, której bogactwo wciąż pozostaje nieodkryte.

Co to takiego superfoods? To nic innego jak żywność posiadająca niezliczoną ilość cennych właściwości i składników. Produkty określane mianem superfoods są bogate w witaminy, minerały, enzymy, a także antyoksydanty. Ich wartość odżywcza często jest wielokrotnie wyższa w stosunku do innych artykułów.

W ostatnim czasie niezwykłą popularność zdobyły m.in. jagody goji, nasiona chia czy spirulina, których pochodzenie jest egzotyczne. Produkty te nie są tanie, a ich dostępność jest ograniczona. Zdrowe jedzenie nie musi jednak wiele kosztować, a ich zdobycie jest możliwe bez większego wysiłku. Wystarczy, że zajrzycie do waszego ogródka, pobliskiego lasu czy na łąkę. Tam też kryje się wiele dobroci!

Czosnek

Nazywany jest naturalnym antybiotykiem. Jeśli włączymy go na stałe do naszej diety, z pewnością zaobserwujemy wzrost odporności. Potrafi on powstrzymać rozwój bakterii, wirusów, pasożytów i grzybów. Obniża ciśnienie, a także działa pozytywnie na proces trawienia. Jest często wykorzystywany w kuchni, przez co możemy go sprytnie przemycić w naszych potrawach.

Jarmuż

Ta niepozorna roślina pozwala na skuteczną walkę z anemią, a także łagodzi objawy jesiennego zmęczenia. Do jej cennych składników należą białko, magnez, wapń, błonnik, żelazo, fosfor czy cynk. Spożywając szklankę jarmużu dostarczamy naszemu organizmowi 90% zapotrzebowania na witaminę C, 100% na witaminę A i 450-600% na witaminę K.

Siemię lniane

Siemię lniane to znakomity odpowiednik szałwii hiszpańskiej czyli rozsławionych nasion chia. Jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, lignanów, a także witamin z grupy B, A i E. Dlaczego powinniśmy je spożywać? Otóż siemię lniane świetnie wpływa na pracę naszych jelit, zapobiega chorobom serca, stanom zapalnym i nowotworom.

Żurawina

Popularne jagody goji możemy zastąpić naszą polską żurawiną, która zawiera witaminę C, beta-karoten, polifenole czy flawonoidy. Poprzez silne działanie antybakteryjne, jest pomocna w zwalczaniu chorób układu moczowego i pokarmowego. Zapobiega chorobom serca i obniża poziom cholesterolu.

Kasza jaglana

Tego produktu nikomu przedstawiać nie trzeba. Kasza jaglana na przestrzeni ostatnich kilku lat stała się żywnościowym hitem. Wszystko to za sprawą jej właściwości zasadotwórczych, których posiada niewiele produktów zbożowych. Jest bogata w witaminy z grupy B, lecytynę oraz liczne minerały. To także naturalny sposób na piękną skórę, włosy i paznokcie.
Te ogólnodostępne produkty dostarczą twojemu organizmowi sporej dawki zdrowia. Zapomnij o egzotycznych produktach sprowadzanych z dalekich krajów, a doceń to, co rośnie wokół Ciebie!

Photo credit: wuestenigel via Visualhunt.com / CC BY