Podobne do maku, mają szaro-czarny kolor i niezwykłe właściwości odżywcze. Mowa oczywiście o nasionach chia, bardzo ostatnio modnych, ale i bardzo zdrowych.

Nasiona Chia pochodzą od gatunków roślin o nazwie Salvia Hispanica, które są powszechne i często stosowane w Ameryce Środkowej i Południowej, ale mało znane w Europie. Choć za sprawą kucharzy, blogerów, coraz częściej goszczą na naszych stołach.

Te małe ziarna mają w sobie wielką moc. Mają bogate właściwości, wśród których należy wymienić zawarość wapnia 600 mg na 100 g, czyli 5-krotnie więcej niż w mleku. Co więcej, zawierają one niezbędne kwasy omega-3, które stanowią do 20% ich masy, a także są bogate w witaminę C, żelazo i potas. Obniżają także poziom cukru we krwi.

Chia mają 7-krotnie więcej witaminy C niż pomarańcze i 2-razy więcej potasu niż banany. Nic dziwnego, że chia w skrócie, to superfood, który warto włączyć do jadłospisu.

nasiona chia są podobne do nasion maku

 

Chia mają 7-krotnie więcej witaminy C niż pomarańcze i 2-razy więcej potasu niż banany

Jak jeść nasiona chia?

Najlepiej na surowo. Wtedy korzystamy ze wszystkich ich właściwości odżywczych.
Można dodać je do gotowanych potraw, dla uzyskania dodatkowego smaku lub jako dodatkowy składnik chleba, ale w tym przypadku stają się skłądnkiem spajającym ciasto niż wzbogacającym je o składniki odżywcze. Niestety w czasie obróbki termicznej tracą większość swoich wartości odżywczych.

Smoothie bananaowo-kakaowy z nasionami chia

Jeśli zanurzymy nasiona w wodzie lub mleku, chia uwalniają rodzaj “żelatyny”, który jest zasilany zagęszczający. Mogą być stosowane do wytwarzania kremów, deserów, koktajli i budyniu. Jedzone w takiej postaci zmniejszają uczucie głodu, ponieważ szybko dają uczucie sytości, działają też bardzo dobrze na nasze jelita.

Nasiona najlepiej jeść do śniadania, jako dodatek do innych zbóż, z odrobiną mleka, mleka roślinnego, jogurtu naturalnego, mogą być także dodatkiem do dmowej granoli.

pudding z nasionami chia z jagodami

Warto dodać je do sałatki lub zimnej przystawki na bazie warzyw i roślin strączkowych.

Mogą być także świetnym dodatkiem i zamiennikiem dla pektyny lub sztucznych zagęstników (tak chętnie kupowanych w naszym kraju) przy produkcji dżemów i marmolad.

 

Ilu chia nasion dziennie?

Zalecana dawka wynosi 10 gramów dziennie, to około jedna do najwyżej dwóch łyżek. Nie przesadzajcie z konsumpcją, chyba że chcecie się mocno “oczyścić” z zalegających resztek… Nasiona chia mogą wywołać silny efekt przeczyszczający.

Spożywane w normalnych dawkach pomagają regulować prawidłowe funkcjonowanie jelit i ułatwiają wydalenie toksyn.

Chia są również polecane i powszechnie stosowane w diecie wegańskiej, gdyż mogą śmiało zastąpić jaja.

Chia najlepiej przechowywać w szklanym naczyniu, z dala od światła, a w czasie cieplejszych miesięcy najlepiej w lodówce, wtedy zachowują swoje wartości odżywcze.

Na zachęte podajemy łatwy przepis na pudding z nasion chia. Przygotowuje się go na wieczór i zjada na śniadanie.

 

Pudding z nasion chia

Wykonanie:

Wsyp łyżkę nasion chia do szklanego słoika, zalej 250 ml mleka lub mleka roślinnego. Posłódź łyżeczką miodu, przypraw cynamonem i imbirem (świeżym lub suszonym). Zamknij słoik, wstrząśnij tak, by wymieszać dokładnie wszystkie składniki. Zostaw na noc w lodówce. Rano pudding będzie gotowy do spożycia. Możesz dodać do niego suszone owoce lub świeże owoce sezonowe. Jak lubisz.

Smaczengo i… na zdrowie!